Het logo van Ferrari : het steigerend paard

Het wereldberoemde logo van Ferrari bestaat uit een zwart paard dat op een gele ondergrond steigert boven de letters SF (Scuderia Ferrari), met bovenaan de kleuren van de Italiaanse vlag. Het paard was het embleem op de vliegtuigen van Francesco Baracca, een Italiaanse piloot die in de Eerste Wereldoorlog is omgekomen. In 1923 stelde zijn moeder aan Enzo Ferrari, toen coureur bij Alfa Romeo, voor dat hij het als embleem voor zijn auto’s zou gebruiken. Vanaf toen werd het steigerende paard gebruikt als symbool van zijn prestigieuze automerk.

Automerk Alfa Romeo

Alfa RomeoDe sportieve genen van het Italiaanse automerk Alfa Romeo zijn in alle modellen terug te vinden. De Mito is als een serieuze Mini-concurrent te beschouwen. De Giulietta is de troef van het merk in de compacte middenklasse. Hogerop in het gamma heeft het Italiaanse merk na het verdwijnen van de 159 tijdelijk geen aanbod, maar een nieuwe Giulia moet hier op termijn verandering in brengen.

'Merk Alfa Romeo niet te koop'

Het Italiaanse automerk Alfa Romeo is niet te koop. Dit verklaarde Sergio Marchionne, CEO van de Italiaanse autofabrikant Fiat, maandag. Volgens enkele media zou de Duitse concurrent Volkswagen Italiaanse fabrieken hebben bezocht, waar Alfa Romeo-wagens gemaakt worden. Fiat maakt zich echter klaar om een aantal nieuwe Alfa Romeo-modellen te introduceren en verwacht wordt dat de nieuwe 4C sportwagen gepresenteerd wordt tijdens de Detroit Auto Show in januari 2013. Tegenover journalisten bevestigde Marchionne de eerder bekendgemaakte doelstellingen voor 2012. De inkomsten zullen boven de 77 miljard euro zijn en de nettowinst zal tussen de 1,2 en 1,5 miljard euro bedragen over het hele jaar 2012. Op 30 oktober presenteert Fiat de cijfers over het derde kwartaal van 2012.

'Alfa Romeo later naar Verenigde Staten'

Het blijft rommelen rond Alfa Romeo. Niet alleen de introductie op de Amerikaanse markt lijkt weer vertraging op te lopen. Dat meldt Automotive News, dat zich baseert op berichtgeving in de Italiaanse media. De introductie op de Amerikaanse markt loopt verdere vertraging op, omdat de voor medio 2013 aangekondigde cross-over niet meer op planningen te vinden is. De Giulia (opvolger 159, afbeelding twee is illustratie) is er op z'n vroegst in 2014 en dus blijft alleen nog de 4C sportauto over voor 2013. En juist voor die auto is het uiteindelijk onzeker of-ie in de Verenigde Staten op de markt komt.

Sportiva maakt Alfa Romeo sportief

Wat Renault doet met de GT-Line en Volkswagen met de R-line, gaat Alfa Romeo nu doen met het Pack QV Sportiva. Een sportief uiterlijk, zonder de bijbehorende dikke motor. Vanaf nu is het pakket leverbaar op de Mito en Giulietta. Quadrifoglio Verde is Alfa’s benaming voor de meest sportieve uitvoering van haar modellen. Die hebben naast een snelle motor ook een bijpassend uiterlijk en dat uiterlijk vertoon is vanaf nu ook los te verkrijgen op de Mito en Giulietta.

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo Giulietta

Alfa Romeo Giulietta

Alfa Romeo MiTo

Alfa Romeo Mito

Alfa Romeo

Alfa Romeo is een gerenommeerd Italiaans automerk met een sportief imago. Naast sportieve gezinsauto's staat het merk ook bekend om zijn legendarische sportwagens. Alfa Romeo bouwt jaarlijks ongeveer 150.000 wagens en is daarmee na moederbedrijf FIAT het grootste Iautomerk van Italië. Volgens de liefhebebrs symboliseert Alfa Romeo een aantal waarden die tot de verbeelding spreken: een sportief hart (cuore sportivo in het Italiaans), een fraai motorgeluid, karakter, elegante vormen en Italiaanse flair. De Alfa Romeo MiTo, de Alfa Romeo Giulietta en de Alfa Romeo 159 zijn de modellen die momenteel gevoerd worden.